Alte acțiuni de sustenabilitate desfășurate la sediul AJOFM Timiș în 2017

În 20 ianuarie 2017, studenți din anii II și III de studiu ai Facultății de Psihologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara au vizitat AJOFM Timiș. Cu această ocazie, experții instituției au prezentat rezultatele obținute în cadrul Proiectului SPUNE SPO 82/2020 – Servicii Publice Unitare, Necesare și Eficiente, respectiv i-au invitat pe studenți să acceseze portalul spunespo.ro, componenta de consiliere - scorul personal de angajabilitate, precum și cea de antreprenoriat.

Aceste activități au avut loc în noile cabinete de orientare profesională dezvoltate de AJOFM Timiş prin proiect.

În 14 martie 2017, elevi ai claselor a X-a și a XI-a a Liceului Tehnologic de Industrie Alimentară au participat la o sesiune de consiliere și antreprenoriat la sediul AJOFM Timiș.

Experții instituției au prezentat elevilor portalul spunespo.ro, respectiv aplicațiile informatice dezvoltate în cadrul proiectului implementat de agenție și au accesat instrumentele specifice de consiliere personalizată și dezvoltare a unei afaceri.

Începând cu luna iunie, în spațiile destinate furnizării serviciilor de consiliere personalizată și antreprenoriat, au participat numeroși absolvenți de liceu și facultate, dar și șomeri, care au fost instruiți în aceste servicii de personalul AJOFM Timiș.

În ce privește serviciile de informare și orientare în carieră, studenților și elevilor le-a fost prezentat și apoi au accesat în mod individual instrumentul inovativ și personalizat de consiliere – scor personal de angajabilitate.

Astfel, tinerii au accesat „scorul personal de angajabilitate” pe platforma online www.spunespo.ro/sistem informatic aplicând instrumentele din modulul de client SPO: Premium CV, Super TU, Video interviu, Post vacant, încercând să înţeleagă -  înainte de a face o alegere importantă pentru viitorul lor – profesia de urmat, dacă sunt sau nu potriviţi pentru aceasta şi care sunt opţiunile în carieră, să găsească răspunsuri la întrebările: „Ce vreau să devin după ce termin şcoala? Unde vreau să lucrez? Care este cel mai potrivit loc de muncă pentru mine?”.

Accesând Modulul Premium CV, elevii și studenții au învățat că Scopul unui CV este să obţină o invitaţie la un interviu, CV-ul fiind o dovadă a capacităţii de comunicare şi organizare prin care pot demonstra  ce angajați valoroși ar putea fi. În acest stadiu, tinerii s-au înregistrat pe portalul spunespo.ro, au obținut un user și o parolă și au încărcat datele personale în sistem, date care pot fi actualizate în orice moment în funcție de evoluția profesională a fiecăruia.

Pasul al doilea făcut de tineri în aflarea scorului personal de angajabilitate a constat în accesarea modului Super TU. Acest modul conține o serie de întrebări grupate pe secțiuni, răspunsurile la acestea fiind menite să identifice anumite trăsături care să poată ajuta elevii și studenții, dar şi consilierul de carieră să identifice direcţii şi recomandări de orientare profesională.

Al treilea nivel accesat de tineri, Momentul X - Video Interviu, a avut menirea de a-i conștientiza, în primul rând, de faptul că interviul are un rol determinant în încercarea de a obţine un loc de muncă. În acest sens, acest modul are un dublu rol, anume: acela de evaluare a elevului prin experimentarea interacțiunii cu un intervievator, precum și acela de perfecționare. 

Astfel, prin participarea la video interviu elevul/studentul a avut ocazia să experimenteze interacţiunea cu un intervievator care, prin intermediul simulării video, a adresat întrebări, ca la o întâlnire faţă-în-faţă. Tinerii au selectat printr-un click răspunsul pe care l-au considerat cel mai potrivit, dintre cele trei variante propuse, având la dispoziţie câte un minut pentru fiecare întrebare. Fiecare răspuns a fost punctat și s-a adăugat la Scorul personal de angajabilitate, tânărul evaluându-se în acest fel.

Fiecare alegere de răspuns este explicată la finalul video-interviului, raportat la recomandarea specialiştilor în resurse umane, pentru a înţelege de ce este recomandat un răspuns faţă de celelalte.

Cel de-al doilea rol al video interviului, acela de perfecționare, constă în reevaluarea tânărului ca urmare a înțelegerii de către acesta a recomandării specialiștilor, respectiv reluarea video-interviului și parcurgerea întrebărilor pentru mărirea punctajului.

Modulul LMV, ultimul modul al instrumentului de consiliere parcurs de tineri a constat în completarea unor modele de scrisori de intenție care se depun la angajatori în funcție de locul de muncă ales. Portalul spunespo.ro prezintă trei modele de scrisoare de intenţie, ca exemplu, pentru a înţelege principiul de bază ce trebuie urmat în redactarea acestui document. În aceste exemplificări sunt trasate câteva direcţii, care pot fi avute în vedere.

Concret, portalul spunespo.ro este un instrument online care pune accentul pe învățare, putând fi definit de relația cercetare-dezvoltare-învățare-ocupare.

Activitățile desfășurate la sediul agenției de ocupare au avut rolul de a facilita procesul de orientare școlară și profesională a elevilor de liceu și studenților prin instruiri de dezvoltare personală, testări aptitudinale specifice, descoperirea nevoilor pieţei muncii din județ.

Pe parcusul întregului an au fost organizate atât la departamentul de consiliere de carieră, cât și în spațiile amenajate, întâlniri cu șomeri care s-au prezentat la sediul agenției, și care au accesat, la rândul lor, portalul spunespo.ro, aceștia manifestându-și interesul, mai cu seama, pentru scorul de angajabilitate.

Activitatea de consultanță pentru inițierea unei afaceri a constat în prezentarea antreprenoriatului ca sursă de schimbare și inovare.

Participanții au aflat că educația antreprenorială joacă un rol major în dobândirea competenţelor antreprenoriale-cheie. Abilităţile antreprenoriale care pot transforma ideile în acţiuni includ atât creativitatea, inovarea, asumarea riscului, cât şi capacitatea de management al proiectelor şi atingerea obiectivelor propuse. Elementul central al oricărei afaceri este planul de afaceri.

Prezentarea antreprenoritului a atins acest punct-cheie al unei afaceri, participanții aflând informații tehnice despre elementele cheie ale unei afaceri: analiza SWOT, analiza pieței, plan de marketing, managementul resurselor umane, cadrul legislativ, proiecții financiare etc. Prezentarea a continuat cu două modele practice de planuri de afaceri, respectiv organizarea de evenimente și un magazin online.

Ultima parte a prezentării a constat în vizualizarea unor înregistrări video de treizeci de minute cu povești de succes ale unor antreprenori locali. Prin intermediul acestor povești de succes, tinerii au luat cunoștință  în mod real de provocările cu care s-au confruntat antreprenorii, greșelile pe care le-au făcut, strategii de dezvoltare aplicate, marketing etc., toate acestea constituindu-se într-o sursă de învățare. 

Contact

Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Timis
Bulevardul Republicii, nr. 21
Timisoara, jud. Timis

telefon: 0256-294231
fax: 0256-294234